Recent Posts
Featured Posts

de ongelooflijke kracht van de Kirtan Kriya

April 29, 2018

De ongelooflijke kracht van de Kirtan Kriya, door dr. Chris Walling.

Slechts 12 minuten per dag verbetert dit je hersenen, je mentale gezondheid, houdt je mind scherp en verhoogt de levensduur.

Het vermindert ook tal van chronische ziekten. Het is een multigevoelige interventie, je combineert adem, mudra, mantra en visualisatie om daarmee verreikende effecten te creëren.

Toen het door wetenschappers nader onderzocht werd ontdekten ze heel veel gezondheid eigenschappen. Ze ontdekten als je deze kriya 8 weken lang elke dag beoefent brengt dit een waaier aan verbeteringen, van cognitieve prestaties op geheugen tot veranderingen in cellen. Aan de universiteit van Californië Los Angeles (UCLA) vond men dat regelmatige beoefening telomerase verhoogt – het enzym gelinked aan structuren en aan het einde van onze chromosomen, die effect hebben op hoe onze cellen verouderen. De telomerase was 43 % verhoogt. Andere studies wezen uit dat de bloedstroom naar de hersenen verbetert, geheugenverlies werd teruggebracht, depressie verlicht en vermindert ontstekingsgevoelige genen en verhoogt de gezonde.

De Kirtan kriya is een goede manier om Alzheimer te verhinderen. Na een paar weken verdween de mist in de hersenen en ook de vergeetachtigheid.

Het werkt doordat bepaalde delen van de hersenen gestimuleerd en verbonden worden. Ook belangrijk daarbij helpen dieet en voeding, fysieke en mentale oefeningen, stress management door middel van yoga en meditatie en spirituele fitness. 

 

Verbeter je hersenfunctie met de Kirtan Kriya

De Alzheimer’s onderzoeks en preventie stichting in Tucson, Arizona, heeft de effecten van yoga en meditatie op de hersenen bestudeerd en ontdekte (echt bevestigd), dat de Kirtan Kriya, vrij direct langdurige positieve voordelen heeft voor de hersenen. Beoefen de 12 minuten meditatie en het brengt je de volgende voordelen:

•   Verbetert de hersenbloedstroom (helpt om beter te denken).

•   Verbetert de bloedstroom naar de cortex singularis anterior (verbetert de geheugenfunctie).

•   Verhoogt de activiteit in de frontale kwab (verscherpt de aandacht, concentratie en focus).

•   Vult vitale neurotransmitters en hersen chemicaliën, zoals acetylcholine, norepinephrine, en dopamine aan (dit helpt de hersenfunctie meer gelijkmatig te zijn).

•   Verhoogt de energie levels, verbetert de slaap kwaliteit, vermindert stress (lagere cortisol niveaus).

•   verbetert zowel kort- als langdurige psychische gezondheid en spiritueel welbevinden.

De Kirtan Kriya is een oude yoga beoefening die bevat de combinatie van gefocuste ademhaling, zingen (en fluisteren), vinger bewegingen (mudra’s) en visualisatie. Om dit juist toe te passen gebruik of activeer je al je zintuigen, maak je hersenen wakker en herstel je energie.

 

Hoe werkt de Kirtan Kriya?

Deze meditatie stimuleert al je zintuigen en de gebieden van de hersenen die daarmee geassocieerd worden. Het gebruik van de tong stimuleert 84 meridiaan accupunctuur punten in het gehemelte van je mond en zend dan signalen naar de hypothalamus, hypofyse en andere gebieden van je hersenen. De dichte zenuw (soort kabelachtige bundel) die in de vingertopjes, lippen en tong eindigen, activeren de motor en zintuiglijke gebieden van de hersenen. Het gebruik van de vingertopjes om de klanken te begeleiden activeert de occipitale kwab (visuele verwerkingscentrum) van de hersenen, welke verbetert de helderheid, doelgerichtheid, kort en langdurig. 

 

Sa Ta Na Ma Meditatie wordt wetenschappelijk erkend als een krachtig middel om Alzheimer te voorkomen of te stoppen, het verbetert alle aspecten van de cognitieve functies (waarneming, denken, redeneren en onthouden) het reduceert stress terwijl het korte termijn geheugen verbetert.

Er zijn drie verschillende studies gepubliceerd die de voordelenbewijzen van de Sa Ta Na Ma meditatie. Twee aan de universiteit van Pennsylvania en een aan de universiteit van Californië. 

 

Kirtan Kriya. Panj-shabd meditatie                                                                                                Yogi Bhajan: Alle meditatie begint en eindigt met Sa Ta Na Ma. Sa Het geluid van de oneindigheid, Ta, het geluid van het leven, Na, het geluid van het overwinnen van de dood, Ma het geluid van de opstanding, wedergeboorte. Alles wat het Christus bewustzijn omvat is verborgen in de vier klanken van dit woord die opgaan in het vijfde van oneindigheid. Dat het bewustzijn hoger en hoger naar het hoogste gaat. Dat we het ego mogen opofferen om te ontvangen en ons zelf laten wedergeboren in het domein van het Licht in de genade van God om op te gaan in God zelf. Sat Nam.

In het begin was alles een en het geluid van het alles was een nooit eindigende Aaaaa. De andere vier primaire geluiden, S T N M vonden hun uiting in het vijfde en creëerden SaTaNaMa, en golvende vorm die de cirkel van de schepping ondervangt; de slang eet zijn staart; leven, dood en wedergeboorte in de oneindigheid vanwaar het leven ontsprong en die weergegeven wordt in deze meditatie in een muzikale golf. We zingen de drie talen van bewustzijn, die representeren de drie tijdperken van een grote cirkel.

  1. de dagelijkse menselijke stem van het onedele metalen tijdperk waar we nu in leven.

  2. De fluisterende stem van de geliefden in het donker die ons herinneren van het zilveren tijdperk van mythes en legenden.

  3. De stilte van het Goddelijke; het gouden tijdperk dat was en zal zijn wanneer we Allen Een zijn.

Meditatie: panj-shabd meditatie: sa ta na ma.

Elke meditatie ontspant de zenuwen, maar deze in het bijzonder.

Naast de ondersteuning van de concentratie worden ook de vingertoppen gestimuleerd, de reflexzones voor je schedeltopje. Verder heeft elke vinger zijn eigen energie, wijsheid, discipline, levenskracht en communicatie. De duim staat voor het ik, het ego. Verder lopen er meridianen en nadis naar je vingertoppen, waarvan enkele naar het hoofd lopen. Dit gebruiken we om energie te sturen.

Visualiseer bij ieder woord de energiestroom in het gouden koord, de fijnstoffelijke verbinding tussen pijnappelklier en derde oog.                                                                        

Eindig: adem diep in en breng je armen hoog, adem uit en laat ze via opzij zakken en herhaal dit twee keer.

 

Kirtan Kriya:

 

Zit met gekruiste benen of op een stoel met een rechte rug.

Chant de klanken of de 5 oergeluiden, de Panj Shabd – S, T, N, M, A.

 

Sa – oneindigheid, totaliteit

Ta – leven, creatie

Na – dood, ontbinding

Ma – wedergeboorte, regeneratie

 

Bij Sa raakt de wijsvinger de duim

 

 

Bij Ta raakt de middelvinger de duim

 

 

Bij Na raakt de ringvinger de duim

 

 

Bij Ma raakt de pink de duim

 

 

 

Dit doe je met beide handen, concentreer je op je derde oogpunt of visualiseer op elke klank

een L-vorm van je kruin naar je derde oogpunt.

 

Er zijn drie stemmen:

 

de menselijke stem, dus gewoon hardop

de stem van de geliefde, dus fluisteren

stilte, de innerlijke stem (dus in jezelf)

 

wil je 12 minuten mediteren dan gaat het als volgt:

2 minuten de menselijke stem, dus gewoon hardop

2 minuten de stem van de geliefde, dus fluisteren

4 minuten stilte, de innerlijke stem (dus in jezelf)

2 minuten de stem van de geliefde, dus fluisteren

2 minuten de menselijke stem, dus gewoon hardop

 

 

 

Please reload

Follow Us
Please reload

Archive
  • Facebook Basic Square
Please reload

 

 

"It's not life that matters, it's the courage you bring to it"
 

© 2014 BY YOGAPRAKTIJK ADI SHAKTI