Recent Posts
Featured Posts

10 tips om je dag goed te beginnen.

 

Je hebt vast wel eens ervaren dat wanneer je dag in een heftige haast begint, snel douchen, misschien niet eens ontbijten en snel vertrekken, dat de rest van je dag ook deze haast en chaos weerspiegelt. De toon van je ochtendritueel bepaald de toon van je dag, dus bepaal nu hoe je dag eruit gaat zien.

Gezonde gewoontes in de ochtend bepalen het succes van je dag. Veel gewoontes van ons hebben te maken met de weg van de minste weerstand. Wil je positieve gewoontes cultiveren dan is het nodig daar extra inspanning voor te leveren, zodat ze je tweede natuur worden. Dit geldt vooral voor ochtend gewoontes, zij beïnvloeden de rest van je dag hoe je je voelt, denkt en handelt gedurende de dag.

 

1: Blijf losgekoppeld van technologie.

Als het eerste wat je doet als je wakker wordt je smartphone checken, dan bewijs je jezelf geen dienst. Je cultiveert dan direct je reactieve mindset, in plaats van je proactieve, dus je dag start in een defensieve staat en niet met innerlijke vrede en controle. Blijf het eerste uur verwijderd van alle technologie zodat je dag kan beginnen in een nu-bewustzijn en een positieve focus.

 

2: Hydrateer.

Sta op, poets je tanden en drink een glas water als je opstaat, warm en met wat citroensap, dit helpt om gifstoffen te verwijderen die gedurende de nacht zijn opgebouwd en het is een goede bron van vitamine C, het verfrist je adem, ondersteunt gewichtsverlies en stimuleert de stofwisseling en spijsvertering.

 

3: Beoefen optimisme en dankbaarheid.

Voordat je uit je bed gaat, geef jezelf dan enkele minuten om te glimlachen en dankbaarheid te oefenen, dit geeft signalen aan je hersenen aan de neurotransmitters (dopamine, endorfine en serotonine), dit verhoogt je stemming, ontspant je lichaam en verlaagt je hartslag. Dit reduceert stress hormonen. Dus neem 1 minuut om te reflecteren op een persoon of situatie waarvoor je dankbaar bent in je leven.

 

4: Maak je bed op.

Dit lijkt tijdverspilling en onnodig, omdat je er toch weer ’s avonds instapt, maar je bed opmaken is een simpele handeling in de ochtend die maakt dat je dag start met een volbracht tevreden gevoel. Het opnemen en volbrengen van simpele taakjes geeft je een basis om meer aan te kunnen gedurende de dag.

 

5: Mediteer.

Mindfullness beoefening zoals meditatie in je dagelijkse routine kan je helpen te gronden en traint je mind en emoties, hoe ze je beïnvloeden en hoe te reageren op uitdagingen door de dag heen. Ook kun je tijdens je meditatie je intentie voor de dag zetten. Dit helpt je om heldere beslissingen te nemen die  creëren hoe je echt wilt leven.

5-minuten meditatie:

zit gemakkelijk en zet een timer.

sluit je ogen en focus op je adem.

Adem in door je neus in 4 tellen en adem uit door je neus in 8 tellen.

Telkens als je mind gaat zwerven, ga dan zachtjes terug naar je adem.

Als de timer gaat stop je met tellen en zit je nog even met gesloten ogen.

Zet nu een intentie voor de dag en visualiseer jezelf met deze intentie.

Open je ogen en strek en begin je dag een rustige energie en deze intentie met je meedragend.

 

6: Oefen.

Simpele yogaoefeningen of een breathwalk, start je dag met oefeningen om je lichaam en mind energie te geven. Kies iets wat je kan volhouden, het hoeft niet heel lang te zijn.

Laat het routine worden.

 

7: Kleding en verzorging.

Stop tijd in je verschijning, het helpt je zelfvertrouwen te geven.

Dus neem een douche, tanden poetsen (gelijk als je opstaat), kam je haar, verzorg je huid, en kleed je om indruk te maken, zodat je je goed voelt over jezelf. Leg eventueel de avond ervoor je kleding klaar. Doe die dingen die maken dat je zorgt voor je gezondheid, die je presentabel eruit laten zien en je een zeker gevoel geven.

 

8: Eet een gezond ontbijt.

Het belangrijkste maal van de dag, neem er de tijd voor en je hebt meer energie door de dag heen en een sterkere capaciteit om te focussen en te concentreren.

 

9: Heb een to-do lijst klaar om te veroveren.

Neem een paar minuten om je to-do lijstje voor de dag te maken. Geef dan de prioriteit aan slechts 3 to 5 punten in volgorde van belangrijkheid om jezelf zeker te stellen dat je de meest belangrijkste dingen eerst doet. Je hoeft ze dan niet in je hoofd te bewaren, waardoor je mind helderder blijft. Ook geeft het een goed gevoel als je taakjes kunt wegstrepen.

 

10: Krijg genoeg diepe slaap.

Dit is geen gewoonte voor je ochtendritueel, maar voordat je nieuwe gezonde ochtendrituelen kunt uitvoeren moet je het fundament hebben van  een uitgerust lichaam en geest.

Gedurende je slaap is het lichaam aan het werk een gezonde hersenfunctie te ondersteunen en je fysieke gezondheid te handhaven. Minder dan 6 tot 8 uur slaap heeft een ongunstige invloed op je gezondheid, en op hoe goed je denkt, reageert, werkt, leert en hoe goed je met anderen omgaat.

Daarvoor zijn avondrituelen weer belangrijk, offline en schemeren.

Please reload

Follow Us
Please reload

Archive
  • Facebook Basic Square
Please reload

 

 

"It's not life that matters, it's the courage you bring to it"
 

© 2014 BY YOGAPRAKTIJK ADI SHAKTI